PostBase Service


Heeft u vragen over de werking van de Postbase frankeermachine? Op deze pagina vindt u een overzicht van de meeste gestelde vragen en antwoorden.

Komt u er niet uit? Francotyp heeft een uitgebreid netwerk van helpdeskmedewerkers en technici om u te helpen en ondersteunen bij het gebruik van uw Postbase.

Onze medewerkers helpen u graag per telefoon, online of op uw locatie.

PostBase frankeermachine | PostBase frankeersysteem | PostBase frankeertoestel
Heeft u vragen over de werking van de Postbase frankeermachine? Op deze pagina vindt u een overzicht van de meeste gestelde vragen en antwoorden.

Meest gestelde vragen


Storingen en Schermmeldingen

Melding: Communicatie fout (0D020010)

Waarom deze melding?
De verbinding kon om technische redenen niet tot stand worden gebracht.

Oplossing:

  • Controleer of de netwerkkabel goed is aangesloten.
  • Controleer (evt. met behulp van uw IT-netwerkbeheerder) of de verbindingsinstellingen goed zijn ingevoerd.
  • Herstart de PostBase frankeerunit.
  • Probeer nogmaals de functie „Geld laden“ uit te voeren.

Melding: Fout tijdens laden van frankeertegoed (00210003)

Waarom deze melding?
Heeft u bij info1: de code 000000A3 of 000000A5 staan?.
Dan heeft dit te maken met het beschikbare tegoed op de bpost bankrekening of transitrekening.

Oplossing:

Heeft u een rekening bij bpost bank, controleer dan het beschikbare saldo.
Heeft u geen rekening bij bpost bank, maak dan indien nodig een overschrijving naar de Transitrekening BE93 000 345 99 60 67. BIC: BPOTBEB1 van bpost, Transit Folls, Muntcentrum, 1000 Brussel.
Vergeet het identificatienummer van uw frankeermachine niet te vermelden in het vak voor de mededelingen
Heeft u reeds geld overgemaakt via de Transitrekening houdt dan rekening met 2-3 dagen verwerkingstijd.

Voor informatie over overschrijvingen en saldo informatie kunt u contact opnemen met bpost.
Bij gebruik van een bpost bankrekening neemt u contact op met tel. 02 201 23 45.
Bij gebruik van een Transitrekening neemt u contact op met tel. 02 201 11 11.

Melding: Ontoereikend krediet in TDC (0D020001)
Het bedrag dat u wenst te laden is (nog) niet beschikbaar.

Oplossing
Controleer of er geld op uw rekening staat bij bpost.

Maak indien nodig een overschrijving naar bpost rekening BE93 000 345 99 60 67.
Heeft u reeds geld overgemaakt via de transit rekening houdt dan rekening met 2-3 dagen verwerkingstijd.

Voor informatie over overschrijvingen en saldo informatie kunt u contact opnemen met Bpost.
Bij gebruik van een Bpost rekening neemt u contact op met tel. 02 201 23 45.
Bij gebruik van een transitrekening neemt u contact op met tel. 02 201 11 11.

Melding: Uw frankeertegoed is laag voer de functie Geld laden uit (0015000A)

Betekenis
Deze melding is slechts een waarschuwing.
Het geeft aan dat uw frankeertegoed onder een bepaald niveau is gekomen.

Oplossing

  • U kunt het voorgestelde bedrag opwaarderen met de knop Laden.
  • U kunt een ander bedrag opwaarderen door de knop Wijzig te kiezen.
  • U kunt de melding negeren met Annuleren en verder werken.

Aanvullende informatie
Standaard staat deze waarschuwingsgrens ingesteld op € 25,00.
Voor het instellen van een ander waarschuwingsbedrag kunt u de handleiding raadplegen.

Melding: Gebruiker heeft niet de rechten om deze functie uit te voeren.

De „Administrator“ (beheerder) van uw PostBase heeft ingesteld dat u geen bevoegdheid heeft om deze functie uit te voeren.
Neem contact op met de frankeermachine-beheerder in uw organisatie.

Aanvullende informatie

Van gebruiker wisselen / gebruiker afmelden
Wanneer u gebruikersprofielen heeft ingesteld, en post is verwerkt voor de aangemelde gebruiker, kunt u kort op de aan/uit button klikken. Vervolgens kunt u via het touchscreen van de PostBase een andere gebruiker selecteren.


Vragen over tarieven of tariefswijzigingen

Hoe krijg ik de nieuwe tarievenstructuur in mijn machine?

Tijdens iedere verbinding met het TeleDataCenter (tegoed laden of verplichte connectieperiode) controleert de machine de tariefstructuur in de machine. Zodra er een nieuwe structuur beschikbaar is wordt deze geladen in de machine. Per ingangsdatum schakelt de machine automatisch over naar de nieuwe tarieven.

2 weken voor de ingangsdatum van de tariefswijziging staat een nieuwe tabel gereed. Indien u in de tussenliggende periode de functie „Geld laden“ uitvoert, wordt de tariefstructuur automatisch in uw machine geladen.

Ik heb een vraag over de bpost tarieven in mijn frankeermachine

Tarievenweergave in uw frankeermachine
Voor de actuele tarieven verwijzen wij u naar de website van bpost.

Wat gebeurt er met mijn frankeertegoed bij het laden van de nieuwe tarieven?

Het laden van de nieuwe tarieven heeft geen invloed op het frankeertegoed in uw frankeermachine.

Verkort Kiezen van tarieven instellen

Door gebruik te maken van de snelkeuzetoetsen voor producten kunt u heel snel een tarief instellen.
Door het laden van de nieuwe tarieven in uw machine kunnen enkele door u ingestelde snelkies toesten niet meer juist functioneren, verplaatst of verwijderd zijn.

Wij adviseren u deze toetsen te controleren en indien nodig opnieuw in te stellen.

Om de ingestelde sneltoetsen te tonen drukt u op de + toets.

Sneltoetsen (opnieuw) instellen

Dit kan uitsluitend op uw computer waarop de Navigator-software is geïnstalleerd.

  • Zorg dat de weegschaal een gewicht tussen de 0 en 20 gram aangeeft
  • Klik op Beheer(links in uw computerscherm)
  • Klik op Sneltoetsen
  • Klik op Nieuwe sneltoets maken
  • Maak de gewenste productkeuze
  • Klik op Sneltoets opslaan
  • Geef een passende naam voor de Sneltoets in
  • Bevestig door op de groene V te klikken

Uw productkeuze is nu opgeslagen als sneltoets.
Herhaal alle stappen om meer snelkeuze toetsen in te richten.


Overige machine gerelateerde vragen

Van gebruiker wisselen / gebruiker afmelden

Wanneer u gebruikersprofielen heeft ingesteld, en post is verwerkt voor de aangemelde gebruiker, kunt u kort op de aan/uit button klikken. Vervolgens kunt u via het touchscreen van de PostBase een andere gebruiker selecteren.

Hoeveel frankeertegoed staat er nog op mijn machine?

Druk op de Menu-toets.
Druk op Register.
Op de bovenste regel ziet u het actuele saldo.

Maximum laadbedrag (€ 5000) verhogen

Op de volgende wijze kunt u het maximum laadbedrag voor uw frankeermachine laten verhogen:

Neem contact op met Bpost via e-mail frankingmachines@bpost.be

Handmatig een frankeerbedrag invoeren

Op de volgende wijze kunt u handmatig een bedrag als frankeerwaarde instellen:

Volg onderstaande stappen:

  • Selecteer Product
  • Selecteer Overig
  • Voer het gewenste bedrag in en bevestig 2x met OK

U kunt nu uw frankering maken.

Hoe laad ik een nieuw reclamestempel?

Met de volgende stappen kunt u een stempel in uw machine laden:

Stap 1: Stuur een mail met uw contactgegevens en een voorbeeld/logo van het stempel dat u graag wilt laten maken naar service@francotyp.be

Stap 2: Het stempel daadwerkelijk laden in uw machine:

  • Klik op [Menu]
  • Klik op [Remote service]
  • Bevestig „Update succesvol“ met [OK]
  • Klik op [Terug] om in het frankeermenu te komen
  • Selecteer uw nieuwe reclamestempel door op 1 van de 2 reclameposities te klikken.

Het nieuwe stempel is nu beschikbaar in uw machine.

Ik heb een misafdruk gemaakt, kan ik de waarde terug krijgen?
Die worden terugbetaald. Ten laatste de eerste werkdag na de vergissing gaat u naar uw inschrijvingskantoor van bpost met al de omslagen met de verkeerde afdrukken (eventueel zonder inhoud). Daar wordt een controle uitgevoerd en indien er geen probleem is wordt het bedrag min een administratieve kost van 10% van de waarde van de verkeerde afdrukken (met een minimum van € 12,50 en maximum € 75) teruggestort. Opgelet: frankeerafdrukken zonder datumafdruk van de frankeermachine zijn niet terugbetaalbaar.
0,00 of Testafdruk maken

Volg onderstaande instructie voor het maken van een nulafdruk:

  • Toets Product
  • Selecteer Overig
  • Toets een 0 en bevestig 2x met OK

U kunt nu uw 0-frankering maken.


Administratieve vragen

Heeft u vragen over uw facturen of andere administratieve zaken? Bezoek dan onze pagina Administratieve vragen.

Wijzigingen doorgeven

Een verhuis? Nieuwe bedrijfsnaam, bankrekeningnummer of KBO-nummer? Geef uw wijziging(en) door via onze speciale pagina Wijziging(en) doorgeven.

Heeft u vragen over de werking van de Postbase frankeermachine? Op deze pagina vindt u een overzicht van de meeste gestelde vragen en antwoorden.
Heeft u vragen over de werking van de Postbase frankeermachine? Op deze pagina vindt u een overzicht van de meeste gestelde vragen en antwoorden.
Navigator software voor Postbase

Navigator software

Navigator software is een gratis softwarepakket voor de PostBase frankeermachine. Met dit programma maakt u eenvoudig eigen stempels met sms-tekstberichten die u vervolgens als reclame-uiting afdrukt op al uw post. Maak gebruikersprofielen aan en koppel deze aan 1 of meerdere kostenplaatsen. Zelfs het bedienen van de frankeermachine vanaf uw pc behoord tot de mogelijkheden.

Met Navigator PLUS (optioneel) maakt u uitgebreide postrapportages. Of het nu gaat om een totaaloverzicht of een gedetailleerd rapport op gebruikers- of kostenplaatsniveau, met deze software heeft u totale controle.

Klik hier voor alle informatie en uw gratis volledige versie van Navigator Basic.

Heeft u vragen over de werking van de Postbase frankeermachine? Op deze pagina vindt u een overzicht van de meeste gestelde vragen en antwoorden.
Heeft u vragen over de werking van de Postbase frankeermachine? Op deze pagina vindt u een overzicht van de meeste gestelde vragen en antwoorden.
Om te kunnen frankeren met een frankeermachine, moet u een frankeerkrediet via bpost opladen. Dat gebeurt automatisch en gaat via een bankrekening. U heeft twee mogelijkheden:  Via uw eigen rekening bij bpost bank of via een transitierekening van bpost

Frankeermachines & bpost

Als u een frankeermachine gebruikt of gaat gebruiken heeft u met bpost te maken. Het kan gaan om uw toelatingsaanvraag, het opladen van uw frankeertegoed of uw facturen van bpost. Wij hebben deze informatie voor u op een rijtje gezet op onze pagina Frankeermachines & bpost.

Francotyp-Postalia is een gecertificeerd leverancier van bpost. Al onze frankeermachines staan op de lijst met erkende frankeermachines van bpost.