Optimail Service


Heeft u vragen over de werking van de Optimail frankeermachine? Op deze pagina vindt u een overzicht van de meeste gestelde vragen en antwoorden.

Komt u er niet uit? Francotyp heeft een uitgebreid netwerk van helpdeskmedewerkers en technici om u te helpen en ondersteunen bij het gebruik van uw Optimail frankeermachine.

Onze medewerkers helpen u graag per telefoon, online of op uw locatie.

Optimal frankeermachine
Heeft u vragen over de werking van de Optimail frankeermachine? Op deze pagina vindt u een overzicht van de meeste gestelde vragen en antwoorden.

Meest gestelde vragen


Storingen en Schermmeldingen

E16 melding

Waarom deze melding?
De verbinding kon om technische redenen niet tot stand worden gebracht.
Waarschijnlijk ziet de frankeermachine het modem niet.

Oplossing

  • Zet frankeermachine, weegschaal en modem uit.
  • Druk de brede stekkers in alle apparaten stevig aan.
  • Controleer of de telefoonkabel in de LINE ingang van het modem, en op de muuraansluiting is aangesloten
  • Controleer of de telefoonkabel in de analoge lijn is geplaatst
  • Start nu opnieuw op. LET OP: volgorde (Modem), (Weegschaal), Frankeermachine
  • Annuleer meldingen met de C-Toets
  • Herhaal de handeling om geld te laden

C23 en E23 melding

Waarom deze melding?
De verbinding kon om technische redenen niet tot stand worden gebracht.

Oplossing

  • Controleer of de telefoonkabel achter in het apparaat is geplaatst
  • Controleer of de telefoonkabel in de analoge lijn is geplaatst
  • Wanneer er iets gewijzigd is in uw telefoonlijnen of centrale, controleer de modeminstellingen
  • Annuleer de foutcode met de C-Toets
  • Herhaal de handeling om geld te laden

Als de foutmeldingen aanhouden adviseren wij u de telefoonlijn en modeminstellingen van de frankeermachine te laten controleren door uw IT-medewerker/specialist.

C27 en E27 melding

Waarom deze melding?
De verbinding kon om technische redenen niet tot stand worden gebracht.

Oplossing

  • Controleer of de telefoonkabel achter in het apparaat is geplaatst
  • Controleer of de telefoonkabel in de analoge lijn is geplaatst
  • Wanneer er iets gewijzigd is in uw telefoonlijnen of centrale, controleer de modeminstellingen
  • Annuleer de foutcode met de C-Toets
  • Herhaal de handeling om geld te laden

Als de foutmeldingen aanhouden adviseren wij u de telefoonlijn en modeminstellingen van de frankeermachine te laten controleren door uw IT-medewerker/specialist.

E37 melding
Het bedrag dat u wenst te laden is (nog) niet beschikbaar.

Oplossing
Controleer of er geld op uw rekening staat bij Bpost.

Heeft u een rekening bij bpost bank, controleer dan het beschikbare saldo.  Heeft u geen rekening bij bpost bank, maak dan indien nodig een overschrijving naar de Transitrekening BE93 000 345 99 60 67. BIC: BPOTBEB1 van bpost, Transit Folls, Muntcentrum, 1000 Brussel.

Vergeet het identificatienummer van uw frankeermachine niet te vermelden in het vak voor de mededelingen
Heeft u reeds geld overgemaakt via de Transitrekening houdt dan rekening met 2-3 dagen verwerkingstijd.

Voor informatie over overschrijvingen en saldo informatie kunt u contact opnemen met Bpost.
Bij gebruik van een Bpost bankrekening neemt u contact op met tel. 02 201 23 45.
Bij gebruik van een Transitrekening neemt u contact op met tel. 02 201 11 11.

END melding

END geeft aan dat het saldo van uw frankeertegoed op is, u dient nieuw saldo bij te laden.

Oplossing

  • Zorg dat de telefoonkabel is aangesloten
  • Druk op de C-Toets
  • (Druk op de frankeermachine op de weegschaal-toets), het weger-symbool mag niet branden in het display van de frankeermachine
  • Toets uw 8-cijferige pincode in
  • Bevestig met de groene toets (rechts onder)
  • voer het gewenste laadbedrag in
  • Bevestig met de R-toets

Indien RESET verschijnt, wacht u af tot het frankeerbedrag weer in beeld verschijnt.
Indien CHANGE verschijnt, wacht u tot RESET in beeld komt, bevestig dan binnen 30 seconden nogmaals met de R-Toets.

Of download hier de handleiding (pdf)

M0 knippert

Oplossing

  • Toets: 1
  • Toets: M

Herhaal de handeling die u wilde uitvoeren.


Vragen over tarieven of tariefswijzigingen


Wanneer krijg ik de nieuwe tarieven in mijn frankeermachine?

Francotyp-Postalia stuurt in december de nieuwe tarievenmodule/card aan u. U hoeft deze niet te bestellen, u krijgt deze automatisch toegezonden.

Wanneer u eind december nog geen nieuwe tarievenmodule/card heeft ontvangen, kunt u deze aanvragen via het aanvraagformulier. U ontvangt dan binnen 2 werkdagen alsnog uw tarievenmodule/card.



Ik heb een vraag over de bpost tarieven in mijn frankeermachine

Voor de actuele tarieven verwijzen wij u naar de website van bpost.

Wat gebeurt er met mijn frankeertegoed bij het laden van de nieuwe tarieven?

Het laden van de nieuwe tarieven heeft geen invloed op het frankeertegoed in uw frankeermachine.


Hoe laad ik de tarievenprom in de Flexiscale postweegschaal?

In de Instructie tarievenprom flexiscale postweegschaal vindt u meer informatie over de werkwijze. 

Tarievenprom wordt niet gelezen.

Verwijder de tarievenprom en plaats deze opnieuw. Meer informatie over deze handeling treft u in de Instructie tarievenprom flexiscale postweegschaal

Indien het probleem zich blijft voordoen: vraag een nieuwe tarievenprom aan.
Vermeld uw referentie die vermeld staat op de pakbon of indien u die niet heeft, uw naam- en adresgegevens.

Het display van de Flexiscale weegschaal licht wel op, maar er verschijnt geen tekst, of het FP logo blijft in beeld staan.

Verwijder de tarievenprom en plaats deze opnieuw. Raadpleeg de Instructie tarievenprom flexiscale postweegschaal.

Indien het probleem zich blijft voordoen: vraag een nieuwe tarievenprom aan.
Vermeld uw referentie die vermeld staat op de pakbon of indien u die niet heeft uw naam- en adresgegevens.

Geheugentoetsen tarieven (opnieuw) instellen.

Door het laden van de nieuwe tarieven in uw Flexiscale weegschaal kunnen enkele door u geprogrammeerde sneltoesten niet meer juist functioneren. Wij adviseren u deze toetsen te controleren en indien nodig opnieuw in te stellen.

  1. Maak eerst handmatig een productkeuze.
  2. Houd vervolgens het nummer van de gewenste snelkeuze toets ingedrukt tot SNELTOETS PROG verschijnt

Uw sneltoets is geprogrammeerd !

  • Herhaal de stappen 1 en 2 voor het instellen van meer sneltoetsen.

Adres voor retour zenden oude tarievenprom ?

Om het milieu te sparen en tevens de kosten voor u als klant zo laag als mogelijk te houden kiest Francotyp-Postalia ervoor om onderdelen die niet aan slijtage onderhevig zijn te hergebruiken. Een tarievenprom is hiervan een goed voorbeeld. Om die reden vragen wij u uw oude prom aan ons retour te zenden.

Het retouradres is:

Francotyp-Postalia nv
Actiecode Prom
De Keyserlei 5
2018 ANTWERPEN


Overige machine gerelateerde vragen

Hoeveel frankeertegoed staat er nog op de machine?

Op de volgende manier kunt u de hoogte van het saldo in uw machine raadplegen:

  • Toets 1
  • Toets R

Het actuele saldo staat nu in uw scherm.

  • Druk op de C-toets om terug te keren naar het frankeerscherm

Hoe kan ik het maximum laadbedrag (€ 5000) verhogen?

Voor het verhogen van het maximum laadbedrag voor uw frankeermachine kunt u contact opnemen met bpost (frankingmachines@bpost.be)

Frankeerbedrag handmatig instellen

Het handmatig instellen van een bedrag via uw Flexiscale weegschaal.

Volg onderstaande stappen:

  • Druk ongeveer 2 seconden op de toets
  • De Flexiscale toont het startmenu voor de portoberekening.
  • Blader met de pijltjestoetsen verder.
  • Druk op de selectietoets voor „OVERIG“.
  • Plaats het poststuk of een willekeurig voorwerp op het weegplateau.

(Het weegplateau moet belast zijn, d.w.z. het display moet een gewicht groter dan 0 gram aanduiden. Pas dan opent de Flexiscale het venster voor de porto-invoer.)

  • Voer nu de gewenste portowaarde in (maximaal 99999 cent).
  • Bevestig de invoer met de Enter toets.
  • De Flexiscale draagt het ingevoerde bedrag over naar de frankeermachine zodat u kunt frankeren.

Ik heb een misafdruk gemaakt, kan ik de waarde terug krijgen?

Ten laatste de eerste werkdag na de vergissing gaat u naar uw inschrijvingskantoor van bpost met al de omslagen met de verkeerde afdrukken (eventueel zonder inhoud).

Daar wordt een controle uitgevoerd en indien er geen probleem is wordt het bedrag min een administratieve kost van 10% van de waarde van de verkeerde afdrukken (met een minimum van € 12,50 en maximum € 75) teruggestort.

Opgelet: frankeerafdrukken zonder datumafdruk van de frankeermachine zijn niet terugbetaalbaar.

0,00 afdruk maken

Nul afdruk maken

  • Druk op de frankeermachine op de weegschaal toets, het weger-symbool mag niet branden in het display van de frankeermachine.
  • Druk op de 0.
  • Bevestig met de groene toets (rechts onder).

Voer nu een brief of frankeerstrook in om de afdruk te maken.

Hoe verreken ik mijn frankeertegoed bij beëindiging contract?

Hiervoor doet u een aanvraag tot buitendienststelling via e-mail naar info@francotyp.be , de buitendienststelling gebeurt daarna in het bevoegde postkantoor. De resterende frankeerwaarde wordt integraal terugbetaald door bpost.


Wijzigingen doorgeven

Een verhuis? Nieuwe bedrijfsnaam, bankrekeningnummer of KBO-nummer? Geef uw wijziging(en) door via onze speciale pagina Wijziging(en) doorgeven.

Administratieve vragen

Heeft u vragen over uw facturen of andere administratieve zaken? Bezoek dan onze pagina Administratieve vragen.

Heeft u vragen over de werking van de Optimail frankeermachine? Op deze pagina vindt u een overzicht van de meeste gestelde vragen en antwoorden.
Heeft u vragen over de werking van de Optimail frankeermachine? Op deze pagina vindt u een overzicht van de meeste gestelde vragen en antwoorden.

Handleidingen Optimail

De frankeermachine T1000 is gelijk aan de frankeermachine Optimail, daarom kunt u gebruik maken van dezelfde handleidingen.

Contact met Francotyp-Postalia

Onze medewerkers zijn telefonische bereikbaar op maandag t/m vrijdag van 08.30 uur tot 17.00 uur. Telefoon 02 720 61 28.

telefoon Bel mij terug
e-mail Stuur een bericht
icoontechnischeprobleem Storing melden
Heeft u vragen over de werking van de Optimail frankeermachine? Op deze pagina vindt u een overzicht van de meeste gestelde vragen en antwoorden.
bpost frankeermachines - frankeertegoed laden via bpost - frankeren via bpost

Frankeermachines & bpost

Als u een frankeermachine gebruikt of gaat gebruiken heeft u met bpost te maken. Het kan gaan om uw toelatingsaanvraag, het opladen van uw frankeertegoed of uw facturen van bpost. Wij hebben deze informatie voor u op een rijtje gezet op onze pagina Frankeermachines & bpost.

Francotyp-Postalia is een gecertificeerd leverancier van bpost. Al onze frankeermachines staan op de lijst met erkende frankeermachines van bpost.