Mymail Service


Heeft u vragen over de werking van de Mymail? Op deze pagina vindt u een overzicht van de meeste gestelde vragen en antwoorden.

Komt u er niet uit? Francotyp heeft een uitgebreid netwerk van helpdeskmedewerkers en technici om u te helpen en ondersteunen bij het gebruik van uw Mymail.

Onze medewerkers helpen u graag per telefoon, online of op uw locatie.

Mymail frankeermachine Francotyp-Postalia

Meest gestelde vragen

Storingen en Schermmeldingen

Tijdslimiet verstreken bel TDC
Waarom deze melding?
Uit veiligheidsoverwegingen heeft Bpost bepaald dat alle FOLLS frankeermachines, na het verstrijken van een bepaalde tijdsperiode, verplicht contact moeten maken met het TeleDataCenter.

Oplossing
Dit contact maakt u op dezelfde wijze waarop u het saldo bijlaadt. Indien u geen saldo nodig heeft, kunt u een nul-bedrag laden. •Annuleer melding met de C-Toets
•Selecteer MENU en bevesting met E-Toets
•Selecteer LADEN en bevestig met E-Toets
•Kies een laadbedrag (0 is toegestaan), bevestig met E-Toets
•Bevestig controlevraag nogmaals met E-Toets

Frankeren geblokkeerd, bel TDC

Waarom deze melding?
Uit veiligheidsoverwegingen heeft Bpost bepaald dat alle FOLLS frankeermachines, na het verstrijken van een bepaalde tijdsperiode, verplicht contact moeten maken met het TeleDataCenter.

Oplossing
Dit contact maakt u op dezelfde wijze waarop u het saldo bijlaadt. Indien u geen saldo nodig heeft, kunt u een nul-bedrag laden. • Annuleer melding met de C-Toets
• Selecteer MENU en bevesting met E-Toets
• Selecteer LADEN en bevestig met E-Toets
• Kies een laadbedrag (0 is toegestaan), bevestig met E-Toets
• Bevestig controlevraag nogmaals met E-Toets

TDC fout: Geen verbinding / Geen antwoord / Geen kiestoon

Oplossing

• Controleer of de telefoonkabel in de ANALOGE lijn is geplaatst.
• Controleer eventueel de modemparameters in uw frankeermachine – Annuleer eventuele melding met de C-Toets
– Selecteer MENU en bevesting met E-Toets
– Selecteer CONFIGURATIE en bevestig met E-Toets
– Selecteer VORMCODE en bevestig met E-Toets
— Toets 0 als een extra 0 voor een buitenlijn nodig is,
— Plaats een komma (3x punt/pijl toets links naast de 0)
of
— plaats alleen de komma wanneer er geen extra 0 voor de buitenlijn nodig is
— bevestig met E-Toets

• Probeer nu opnieuw te laden.

TDC fout: Geen krediet


Het bedrag dat u wenst te laden is (nog) niet beschikbaar.

Oplossing
• Controleer of er geld op uw rekening staat bij Bpost.

Heeft u een rekening bij bpost bank, controleer dan het beschikbare saldo.
Heeft u geen rekening bij bpost bank, maak dan indien nodig een overschrijving naar de Transitrekening BE93 000 345 99 60 67. BIC: BPOTBEB1 van bpost, Transit Folls, Muntcentrum, 1000 Brussel.

Vergeet het identificatienummer van uw frankeermachine niet te vermelden in het vak voor de mededelingen
Heeft u reeds geld overgemaakt via de Transitrekening houdt dan rekening met 2-3 dagen verwerkingstijd.

Voor informatie over overschrijvingen en saldo informatie kunt u contact opnemen met Bpost.
Bij gebruik van een Bpost bankrekening neemt u contact op met tel. 02 201 23 45.
Bij gebruik van een Transitrekening neemt u contact op met tel. 02 201 11 11.

Restbedrag is te laag,verder gaan?


Betekenis
Deze melding is slechts een waarschuwing. Het geeft aan dat uw frankeertegoed onder een bepaald niveau is gekomen.

Oplossing
U kunt de melding annuleren met de C-toets en verder werken.
Of
U kunt frankeertegoed bijladen.

Aanvullende informatie
U kunt de hoogte van de waarschuwingsdrempel zelf aanpassen:
– Selecteer „Menu“, bevestig met de E-toets
– Selecteer „Configuratie“, bevestig met de E-toets
– Selecteer „Gebruiksinstellingen“, bevestig met de E-toets
– Selecteer „Minimum restbedrag“, bevestig met de E-toets
– Voer de gewenste waarde in en bevestig met de E-toets

Onvoldoende saldo


Betekenis
Het resterende frankeertegoed op uw frankeermachine is niet toereikend.

Oplossing
Laad nieuw frankeertegoed om verder te kunnen gaan met frankeren.
– Selecteer „Menu“, bevestig met de E-toets
– Selecteer „Laden“, bevestig met de E-toets
– Voer het gewenste laadbedrag in en bevestig 2x met de E-toets

Hoeveel frankeertegoed staat er nog op mijn machine?

Op de volgende wijze kunt u controleren hoeveel frankeertegoed u nog op uw frankeermachine heeft staan:

  • Selecteer MENU en bevestig met E-toets
  • Selecteer REGISTER en bevestig met E-toets

Bij restbedrag staat uw huidige saldo.

  • Met de c-toets keert u terug naar het frankeerscherm

Tarief ERR

Betekenis
De productkeuze is niet juist of het gewicht kon niet worden bepaald.

Oplossing

  • Selecteer MENU gevolgd door E toets.
  • Selecteer WEEGSCHAAL gevolgd door E toets.
  • Selecteer NULSTELLING gevolgd door E toets.

De machine zal nu de weegschaal tareren.
Als deze klaar is staat rechts bovenin 0 g.

  • Druk op de C toets tot TARIEF, GEHEUGEN en MENU zichtbaar is.
  • Maak opnieuw uw productkeuze onder TARIEF
  • Weeg uw poststuk opnieuw.

Weegschaal berekend geen gewicht

De productkeuze is niet juist of het gewicht kon niet worden bepaald.

Oplossing

  • Selecteer MENU gevolgd door E toets.
  • Selecteer WEEGSCHAAL gevolgd door E toets.
  • Selecteer NULSTELLING gevolgd door E toets.

De machine zal nu de weegschaal tareren.
Als deze klaar is staat rechts bovenin 0 g.

  • Druk op de C toets tot TARIEF, GEHEUGEN en MENU zichtbaar is.
  • Maak opnieuw uw productkeuze onder TARIEF
  • Weeg uw poststuk opnieuw.

Adfruk slecht of niet zichtbaar


Mogelijke oplossing

  • Selecteer MENU gevolgd door E toets.
  • selecteer SERVICE gevolgd door de E toets.
  • selecteer REINIGEN INKTCARTOUCHE gevolgd door E toets.

De machine heeft even wat tijd nodig om de cartridge te reinigen. Wanneer deze klaar is, keert de machine terug in het MENU / reinigen inktcartouche.

  • selecteer TEST AFDRUK bevestig met E toets.
  • maak een test afdruk.

Probleem nog niet verholpen ?
Verwijder de cartridge uit de machine en maak de onderkant van de cartridge schoon met een lauw-warm vochtige doek.
Herplaats de cartridge en maak een aantal testafdrukken. (Menu, Service, Testafdruk)


Vragen over tarieven of tariefswijzigingen


Wanneer krijg ik de nieuwe tarieven in mijn frankeermachine?

Francotyp-Postalia stuurt in december de nieuwe tarievenmodule/card aan u. U hoeft deze niet te bestellen, u krijgt deze automatisch toegezonden.

Wanneer u eind december nog geen nieuwe tarievenmodule/card heeft ontvangen, kunt u deze aanvragen via het aanvraagformulier. U ontvangt dan binnen 2 werkdagen alsnog uw tarievenmodule/card.



Ik heb een vraag over de bpost tarieven in mijn frankeermachine

Voor de actuele tarieven verwijzen wij u naar de website van bpost.

Wat gebeurt er met mijn frankeertegoed bij het laden van de nieuwe tarieven?

Het laden van de nieuwe tarieven heeft geen invloed op het frankeertegoed in uw frankeermachine.


Tarievencard in uw machine laden

Op de volgende wijze kunt u een tarievencard laden in uw machine:

  • Selecteer MENU en bevestig met de E-toets.
  • Selecteer CONFIGURATIE en bevestig met de E-Toets.
  • Selecteer LADEN VAN KAART en bevestig met de E-Toets.
  • BELANGRIJK! Selecteer PORTOTABEL of POSTTARIEVEN en bevestig met de E-Toets.
  • Tarievencard in de machine steken en bevestig met E-Toets

De tarievenstructuur zal nu geladen worden in uw machine.

Melding: Tarievencard wordt niet gelezen of ongeldige portotabel

Herhaal de handeling van de tarievenkaart nogmaals, let hierbij op de volgende zaken;

  • Maak de chip aan de achterzijde van de kaart even schoon / vetvrij.
  • Plaats de tarievencard opnieuw met de tekst aan de voorzijde en de chip aan de achterzijde.
  • De card kan niet geheel in de machine, maar de chip dient wel geheel in de machine te zijn geplaatst.

Indien het probleem zich blijft voordoen kunt u een nieuwe tarievencard aanvragen.
Vermeld uw referentie die vermeld staat op de pakbon of indien u die niet heeft uw naam- en adresgegevens.

Melding: oude portotabel

De nieuwe tarieven zijn reeds geladen in uw systeem.

Geheugens voor tarieven instellen

Door gebruik te maken van verkort kiezen kunt u heel snel een tarief instellen, zo zit onder het cijfer 0 bijvoorbeeld het product “ prior België „.
Door het laden van de nieuwe tarieven in uw machine kunnen enkele door u ingestelde geheugens niet meer juist functioneren.

Wij adviseren u deze toetsen te controleren en indien nodig opnieuw in te stellen.

Sneltoetsen (opnieuw) instellen. [Download]

Tarief blijft op 0,00 staan na laden nieuwe tarieven

Oplossing indien uw machine 0,00 aan blijft geven na de laatste tariefswijziging; volg onderstaande stappen.

  • Druk op de 0 (nul)
  • Plaats een lege envelop op de weegschaal.
  • Selecteer „Afmelden“ (staat in de lijst tarief, geheugen, menu, afmelden)
  • Druk op een de groene „E-toets“
  • Druk nogmaals op de „E-toets“ om opnieuw op te starten.

Indien het nog niet naar wens is opgelost volgt u onderstaande stappen;

  • Selecteer „Tarief“ en bevestig met de groene „E-toets“
  • Selecteer „België“ en bevestig met de groene „E-toets“
  • Selecteer „Prior“ en bevestig met de groene „E-toets“
  • Selecteer „Genorm“ en bevestig met de groene „E-toets“
  • Selecteer „Geen“ service en bevestig met de groene „E-toets“
  • Plaats een lege envelop op de weegschaal
  • Selecteer „Menu“ en bevestig met de groene „E-toets“
  • Selecteer „Configuratie“ en bevestig met de groene „E-toets“
  • Selecteer „Geheugens“ en bevestig met de groene „E-toets“
  • Selecteer „Geheugen 0“ en bevestig met de groene „E-toets“
  • Selecteer „Bewaren“ en bevestig met de groene „E-toets“

Frankeerbedrag handmatig instellen

Op de volgende wijze kunt u handmatig een bedrag als frankeerwaarde instellen:

  • Selecteer TARIEF en bevestig met de E-toets.
  • Selecteer bestemming OVERIG en bevestig met de E-Toets.
  • Voer het gewenste BEDRAG in en bevestig met de E-Toets.
  • Bevestig controlevraag nogmaals met E-Toets

Het poststuk kan nu worden gefrankeerd.


Overige machine gerelateerde vragen

Maximum laadbedrag (€ 5000) verhogen

Op de volgende wijze kunt u het maximum laadbedrag voor uw frankeermachine laten verhogen:

Neem contact op met Bpost via e-mail frankingmachines@bpost.be


Nieuwe Stempelcard laden in uw machine
Op de volgende wijze kunt u een stempelcard laden in uw machine:

  • Selecteer MENU en bevestig met de E-toets.
  • Selecteer CONFIGURATIE en bevestig met de E-Toets.
  • Selecteer LADEN VAN KAART en bevestig met de E-Toets.
  • BELANGRIJK! Selecteer Datumstempel OF Publiciteit (afhankelijk van de ontvangen card) en bevestig met de E-Toets.
  • Bevestig controlevraag nogmaals met E-Toets

Het stempel zal nu geladen worden in uw machine.


Ik heb een misafdruk gemaakt, kan ik de waarde terug krijgen?


Misafdrukken worden terugbetaald door bpost. Ten laatste de eerste werkdag na de vergissing gaat u naar uw inschrijvingskantoor van bpost met al de omslagen met de verkeerde afdrukken (eventueel zonder inhoud). Daar wordt een controle uitgevoerd en indien er geen probleem is wordt het bedrag min een administratieve kost van 10% van de waarde van de verkeerde afdrukken (met een minimum van € 12,50 en maximum € 75) teruggestort.

Opgelet: frankeerafdrukken zonder datumafdruk van de frankeermachine zijn niet terugbetaalbaar.

0,00 afdruk maken

Een nul-afdruk maken met uw frankeermachine is gelijk aan de test afdruk.
Volg onderstaande stappen:

  • Selecteer Tarief en bevestig met de E-toets.
  • Selecteer Overige en bevestig met de E-toets.
  • Voer Frankeerwaarde 0 in en bevestig met de E-toets.
  • Bevestig de controlevraag nogmaals met de E-Toets

U kunt nu uw nul-afdruk maken.

Hoe verreken ik mijn frankeertegoed bij beëindiging contract?

Hiervoor doet u een aanvraag tot buitendienststelling via e-mail info@francotyp.be, de buitendienststelling gebeurt daarna in het bevoegde postkantoor. De resterende frankeerwaarde wordt integraal terugbetaald door bpost.


Wijzigingen doorgeven

Een verhuis? Nieuwe bedrijfsnaam, bankrekeningnummer of KBO-nummer? Geef uw wijziging(en) door via onze speciale pagina Wijziging(en) doorgeven.

Administratieve vragen

Heeft u vragen over uw facturen of andere administratieve zaken? Bezoek dan onze pagina Administratieve vragen.

Mailcredit voor frankeermachine Mymail

Mailcredit voor Mymail

Met MailCredit koppelt u uw frankeermachine eenvoudig aan uw computer, zodat u via het internet verbinding kunt maken met het TeleDataCenter voor het binnenhalen / opwaarderen van frankeertegoed.

U kunt een installatiekit voor Mailcredit bestellen via onze serviceafdeling, telefoon 02 720 61 28.

 

Meer informatie vindt u op de pagina Mailcredit.

Contact met Francotyp-Postalia

Onze medewerkers zijn telefonische bereikbaar op maandag t/m vrijdag van 08.30 uur tot 17.00 uur. Telefoon 02 720 61 28.

telefoon Bel mij terug
e-mail Stuur een bericht
icoontechnischeprobleem Storing melden
bpost frankeermachines frankeren met bpost

Frankeermachines & bpost

Als u een frankeermachine gebruikt of gaat gebruiken heeft u met bpost te maken. Het kan gaan om uw toelatingsaanvraag, het opladen van uw frankeertegoed of uw facturen van bpost. Wij hebben deze informatie voor u op een rijtje gezet op onze pagina Frankeermachines & bpost.

Francotyp-Postalia is een gecertificeerd leverancier van bpost. Al onze frankeermachines staan op de lijst met erkende frankeermachines van bpost.